B2 (1978-1986)
W 1978 roku Audi przeprojektowało 80 opartą o platformę B2 (oznaczenie Typ 81) oraz rok później w Ameryce Północnej (rocznik modelowy 1980). Firma Audi kontynuowała sprzedaż swoich samochodów w Europie jako 80, natomiast w Ameryce Północnej zaczęto stosować oznaczenie Audi 4000. Nadwozie modelu B2 zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro. Pomimo iż w przeważającej części samochód ten zamawiano w wersji czterodrzwiowej, wyprodukowano także w niewielkich ilościach wersję dwudrzwiową. Brak było dostępnej wersji Avant gdyż w to miejsce był sprzedawany Volkswagen Passat.
W 1983 roku w Wielkiej Brytanii wprowadzono model 80 Sport, który bazował na wersji GTE. Posiadał on specjalne felgi aluminiowe firmy Ronal, gumowy tylni spojler, nisko zawieszony przedni zderzak, pasiaste wnętrze w kolorze popielatym firmy Recaro oraz opcjonalny pakiet ozdobny karoserii – paski „Audi Sport” na całej długości. Specjalną, jubileuszową wersję Audi – 4000CS Quattro, wyprodukowano na rok modelowy 1985, 1986 oraz 1987.
W połowie 1984 roku (rok modelowy 1985), Audi przeprowadziło delikatny face lift tylnych lamp na te bardziej przypominające Audi 100 (Typ 44), zmodyfikowało przedni oraz tylni zderzak wraz z przednim oświetleniem. Odświeżono także nieco wnętrze pojazdu. W tym czasie po raz pierwszy w Europie wprowadzono do sprzedaży silniki wyposażone w katalizatorowy układ kontroli spalin.
Podczas przeprowadzania face liftingu zaprezentowano Audi 90. Był to model 80 z większymi silnikami oraz posiadająca więcej opcji wyposażeniowych. Gama silnikowa zaczynała się od turbo diesla 1.6 (TD) 70 KM (51 kW), który był także oferowany w 80 aż do dwóch pięciocylindrowych (R5) silników benzynowych: 2.0 (115 KM; 85 kW) oraz 2.2 (136 KM; 100 kW), który wkrótce został zmodyfikowany na 2.3 l. Wersja silnikowa 2.2 była także dostępna wraz z katalizatorem, jednak o obniżonej mocy - 115 KM (85 kW) dla wersji przednionapędowej oraz 120 KM (88 kW) dla wersji Quattro. Ponadto europejskie modele posiadały dwie obudowy na lampy (jedna na jedną stronę), to wersja na rynek północnoamerykański posiadała poczwórne obudowy.
Platforma B2 okazała się zarówno bardzo wszechstronna jak i dość opłacalna. Wiele komponentów było współdzielonych albo zapożyczonych od Audi Coupe, Audi Quattro czy Audi Sport Quattro, co pomogło utrwalić dobry wizerunek firmy w oczach opinii publicznej, po tym jak ich system napędu na cztery koła – Quattro, okazał się niezwykle przydatny w różnych formach wyścigów.
Wersje sedan były oferowane aż do roku 1986 w Europie oraz do 1987 roku na świecie. Audi Coupe bazujące na platformie B2 produkowano do 1988 roku (rok modelowy 1989). Wersja Coupe wykorzystywała wiele komponentów wraz z kształtem nadwozia z oryginalnego Audi Quattro.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz